tiistai 10. kesäkuuta 2014

Ovulaatio-oireilua

Olen mietiskellyt raskauden vaikutusta kuukautiskiertoon sekä niihin tuntemuksiin, joita kierron aikana missäkin vaiheessa tuntuu. Moni (onnistuneen) raskauden kokenut tuttu kertoo, että asiat ovat muuttuneet raskauden jälkeen - esimerkiksi ovulaatiotuntemukset ovat selkeytyneet. Mielenkiintoista omalla kohdallani on se, että vaikka raskauteni päättyi keskenmenoon, olen kuitenkin huomannut pari selkeää muutosta.

Olen jo aiemmin kirjoittanut siitä, että keskenmenon jälkeiset kuukautiset ovat olleet täysin kivuttomia, vaikka aiemmin ensimmäinen vuotopäivä on ollut usein todella kivulias. Tämä on selkein muutos ja ihmettelen sitä edelleen. Ja ei, en tosiaan kaipaa niitä aikoja, kun ensimmäinen vuotopäivä meni kivusta kieriskellen asunnon lattialla. Minun puolestani kivut saavatkin pysyä poissa. Kiinnostaisi vain tietää, mistä tuo johtuu.

Toinen juttu on se, että taisin eilen tuntea ovulaation ensimmäistä kertaa elämässäni. Alavatsan vasemmalla puolella tuntui kipunippailuja, ei mitään dramaattista, mutta ihan selkeitä ja useampaan kertaan päivän aikana. Poskia kuumotti koko päivän. Joskus iltapäivän puolella iski epämääräisen huono olo: väsytti aivan tolkuttomasti (yleensä en kärsi iltapäiväväsymyksestä), heikotti ja olin kummallisen voimaton. Se meni iltaa kohden ohitse eikä kipuilujakaan ole sen jälkeen enää vatsassa tuntunut. Selkeitä, kirkkaita ovulaatiolimoja en bongannut, mutta muuten olosuhteet ovat olleet, hmm, ns. kosteahkot jo pari viikkoa.

Osittain varmaan vaikuttaa sekin, että kroppansa tuntemuksia tarkkailee nyt entistä herkemmin ja ovulaatioplussan jälkeen tiesin tarkkailla tuntemuksia vieläkin tarkemmin. Kuitenkin olen vakuuttunut siitä, että alkuvuoden raskaus ilmeisesti sai jotakin aikaan kehossani ja näihin uusiin tuntemuksiin yritän nyt päästä tutustumaan tarkemmin. Erikoista, kummallista ja äärimmäisen kiinnostavaa.

Mitäs muuta. Ei ihmeellistä. Ovulaatio ainakin tuli hyödynnettyä tehokkaasti, joten yrityksen puutteesta ei tässä kierrossa voi syyttää. Yleisfiilis on hyvä, luottavainen - vaikka tästä nyt kahta viivaa parin viikon päästä pissittäisikään, niin olen todella onnellinen siitä, että kropan toiminta näyttää palautuvan oikeaan suuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti